Fizjoterapia

Zanim przystapi sie do leczenia chirurgicznego, trzeba chorego wzmocnic oraz podawac mu witaminy A i C, których chorzy w chorobie wrzodowej zoladka sa zazwyczaj pozbawieni

February 15th, 2018

Zanim przystąpi się do leczenia chirurgicznego, trzeba chorego wzmocnić oraz podawać mu witaminy A i C, których chorzy w chorobie wrzodowej żołądka są zazwyczaj pozbawieni. Witaminę A podaje się w postaci tranli po łyżce stołowej 2 razy dziennie w 1/2 godziny po jedzeniu albo w postaci woganu po 10-20 kropli po jedzeniu, witaminę C dożylnie w dawce 300-500 mg. Zespolenie żołądkowo-jelitowe Polega na przyszyciu pętli jelita czczego, zaopatrzonej w otwór podłużny, do brzegów dużego otworu, wytworzonego przeważnie w tylnej ścianie żołądka. Chociaż sam wrzód pozostaje nadal, bezpośredni skutek operacji jest dobry, gdyż dolegliwości szybko ustępują z umożliwieniem łatwego przechodzenia pokarmów z żołądka do jelit. Czasami znikają po zabiegu nawet wrzody modzelowate. Dłuższe spostrzeganie chorych po operacji stwierdza jednak, że zabieg ma dość liczne strony ujemne. I tak, jeżeli pętla jelita czczego doprowadzająca do zespolenia jest dłu sza, to zawartość żołądkowa przechodząc przez odźwiernik do dwunastnicy może przez otwór zespoleniowy wracać do żołądka, wskutek czego powstaje błędne koło. Kwaśność zawartości żołądkowej po początkowym obniżeniu się wraca szybko do poziomu przedoperacyjnego, a czasami nawet wzmaga się. Sam zabieg operacyjny nie wywiera wpływu na skłonność błony śluzowej do wrzodzenia ani błony mięsnej do kurczów i dlatego nie usuwa zaostrzeń choroby ani możliwości powstawania nowych wrzodów, nie zapobiega także i powikłaniom (krwotok, przedziurawienie wrzodu i in. By zapobiec zaostrzeniom wrzodu, Eiselsberg w przypadkach wrzodu odźwiernika uzupełnia zespolenie żołądkowo-jelitowe zamknięciem odźwiernika. [hasła pokrewne: wkładki ortopedyczne, rehabilitacja dzieci, Rezonans Warszawa ]