Warianty TREM2 w chorobie Alzheimera

April 18th, 2018

Homozygotyczne mutacje powodujące utratę funkcji w TREM2, kodujące receptor wyzwalający ekspresjonowany na białku komórek rzęskowych 2, poprzednio wiązano z autosomalną recesywną postacią demencji o wczesnym początku. Metody
Użyliśmy sekwencjonowania genomu, egzema i Sangera do analizy zmienności genetycznej w TREM2 w serii 1092 pacjentów z chorobą Alzheimera i 1107 kontroli (zestaw odkrycia). Następnie wykonaliśmy metaanalizę danych imputowanych dla wariantu TREM2 rs75932628 (przewidzianego do podstawienia R47H) z trzech badań asocjacyjnych dotyczących choroby Alzheimera na genomenie i testowano pod kątem połączenia wariantu z chorobą. Genotypowaliśmy wariant R47H w dodatkowych 1887 przypadkach i 4061 kontrolach. Następnie zbadaliśmy ekspresję TREM2 w różnych regionach ludzkiego mózgu i zidentyfikowaliśmy geny, które ulegają zróżnicowanej ekspresji w mysim modelu choroby Alzheimera i myszy kontrolnych.
Wyniki
Znaleźliśmy znacznie więcej wariantów w eksonie 2 TREM2 u pacjentów z chorobą Alzheimera niż w grupie kontrolnej w zestawie wykrywania (P = 0,02). Było 22 wariantowe allele u 1092 pacjentów z chorobą Alzheimera i 5 wariantowych alleli w 1107 kontrolach (P <0,001). Najczęściej związany wariant, rs75932628 (kodujący R47H), wykazywał wysoce znaczące powiązanie z chorobą Alzheimera (P <0,001). Metaanaliza genotypów rs75932628 przypisanych badaniom asocjacyjnym genomewidu potwierdziła to powiązanie (P = 0,002), podobnie jak bezpośrednie genotypowanie dodatkowej serii 1887 pacjentów z chorobą Alzheimera i 4061 kontroli (P <0,001). Ekspresja Trem2 różniła się pomiędzy myszami kontrolnymi a mysim modelem choroby Alzheimera.
Wnioski
Heterozygous rzadkie warianty w TREM2 są związane ze znacznym wzrostem ryzyka choroby Alzheimera. (Finansowane przez Alzheimer s Research UK i inne).
Wprowadzenie
Choroba Alzheimera jest najczęstszą przyczyną otępienia, zazwyczaj z postępującą utratą funkcji poznawczych i pamięci. Jest to złożone zaburzenie o silnym komponencie genetycznym. W przeszłości badania genetyczne zidentyfikowali mutacje w trzech genach: APP (kodujący białko prekursora amyloidu), PSEN1 (kodujący presenilinę 1) i PSEN2 (kodujący presenilinę 2) – jako przyczynę choroby w kilku rodzinach, z których większość ma wcześnie -startowa choroba. Ekspansje w C9orf72 można znaleźć w rodzinach z różnymi rodzajami chorób. W późnej fazie choroby, najczęstsza postać choroby Alzheimera, allel .4 genu apolipoproteiny E (APOE) jest głównym znanym czynnikiem ryzyka genetycznego.1-5 Kilka genomowych loci zostało zidentyfikowanych w badaniach asocjacji genomewidu jako niskiego ryzyka czynniki dla późnego pojawienia się choroby (z udziałem CLU, PICALM, CR1, BIN1, MS4A, CD2AP, CD33, EPHA1 i ABCA7 6-9).
Postępy w technikach sekwencjonowania umożliwiły ocenę całych eksomów i genomów
[hasła pokrewne: wkładki ortopedyczne, podpiętki ortopedyczne, ortopeda warszawa ]

Powiązane tematy z artykułem: ortopeda warszawa podpiętki ortopedyczne wkładki ortopedyczne