Strategie transfuzyjne ostrego krwawienia z górnego odcinka przewodu pokarmowego AD 6

September 11th, 2018

Odsetek pacjentów, u których najniższy poziom hemoglobiny był niższy niż 7 g na decylitr, był wyższy w grupie strategii restrykcyjnej niż w grupie liberalno-strategicznej. Stężenie hemoglobiny po 45 dniach było podobne w obu grupach. Ogółem 225 pacjentów (51%) w grupie strategii restrykcyjnej, w porównaniu z 61 pacjentami (14%) w grupie liberalnej strategii, nie otrzymało transfuzji (P <0,001). Średnia (. SD) liczba transfuzji jednostek była istotnie niższa w grupie strategii restrykcyjnej niż w grupie strategii liberalnej (1,5 . 2,3 vs. 3,7 . 3,8, P <0,001), a naruszenie protokołu transfuzji występowało częściej często w grupie restrykcyjnej (u 39 pacjentów [9%] vs 15 pacjentów [3%], P <0,001) (tab. 2). Odsetek pacjentów, którzy otrzymali transfuzję świeżo mrożonego osocza, odsetek pacjentów, którzy otrzymali transfuzję płytek krwi, oraz całkowitą ilość podawanego płynu był podobny w obu grupach.
Śmiertelność
Ryc. 2. Ryc. 2. Wskaźnik przeżycia według podgrupy. Pętla A pokazuje szacunkowe wartości Kaplana-Meiera dla 6-tygodniowej przeżywalności w obu grupach. Prawdopodobieństwo przeżycia było znacznie większe w grupie strategii restrykcyjnej niż w grupie liberalno-strategicznej. Szare strzałki wskazują dzień, w którym dane od pacjenta zostały ocenzurowane. Wstawka pokazuje te same dane na powiększonej osi y. Panel B pokazuje współczynniki ryzyka, z 95% przedziałami ufności, na śmierć przez 6 tygodni, zgodnie z wcześniej określonymi podgrupami. W podgrupie pacjentów z chorobą A lub B w skali Childa-Pugha, model oceny końcowej stopnia zaawansowania choroby wątroby (MELD) (w skali od 6 do 40, z wyższymi wartościami wskazującymi na cięższą chorobę wątroby) wynosił 10,3 . 5 w grupa strategii restrykcyjnej i 10,9 . 5 w grupie strategii liberalnych (P = 0,41). W podgrupie pacjentów z chorobą C w klasyfikacji Child-Pugh wynik MELD wyniósł 20,6 . 6 w grupie strategii restrykcyjnej i 18,1 . 5 w grupie strategii liberalnej (P = 0,11).
Śmiertelność po 45 dniach była znacznie niższa w grupie strategii restrykcyjnej niż w grupie strategii liberalnej: 5% (23 pacjentów) w porównaniu z 9% (41 pacjentów) (P = 0,02) (wykres 2). Ryzyko zgonu było praktycznie niezmienione po dostosowaniu do wyjściowych czynników ryzyka zgonu (współczynnik ryzyka ze strategią restrykcyjną, 0,55, przedział ufności 95% [CI], od 0,33 do 0,92) (Tabela S4 w Dodatku uzupełniającym). Wśród wszystkich pacjentów z marskością ryzyko śmierci było nieco niższe w grupie strategii restrykcyjnej niż w grupie liberalno-strategicznej (ryc. 2). W podgrupie pacjentów z marskością i chorobą A lub B w klasyfikacji Child-Pugh ryzyko zgonu było istotnie niższe u pacjentów z grupy strategii restrykcyjnej niż wśród osób z grupy liberalno-strategicznej, natomiast w podgrupie pacjentów z marskością wątroby oraz choroba C w klasyfikacji Child-Pugh, ryzyko było podobne w obu grupach
[patrz też: ile trzeba czekać na sanatorium z nfz, folikulina, choroba hashimoto objawy psychiczne ]

Powiązane tematy z artykułem: choroba hashimoto objawy psychiczne folikulina ile trzeba czekać na sanatorium z nfz