Fizjoterapia

OBJAWY

July 12th, 2016

Objawy chorobowe w cierpieniach narządu moczowego mogą być podmiotowe i przedmiotowe.
OBJAWY PODMIOTOWE W chorobach narządu moczowego chorzy mogą przez długi okres czasu nie odczuwać żadnych dolegliwości, tak iż chorobę wykrywa się nieraz zupełnie przypadkowo. W innych znowu przypadkach chorzy uskarżają się na pewne przypadłości. Mogą one dotyczyć ogólnego stanu, stanu narządu moczowego i innych narządów. Dolegliwości ogólne oraz w zakresie innych narządów są najwybitniejsze w mocznicy. Toteż dla uniknięcia powtarzania się omówię je w opisie tego stanu chorobowego. Tutaj zaś poruszę tylko te, które dotyczą samego narządu moczowego. Bóle w chorobach narządu moczowego mogą zależeć: 1) od zmian, które wywołuje choroba w samym chorym narządzie; 2) od ucisku na sąsiednie nerwy; 3) od zatkania odprowadzających dróg moczowych skrzepem wylanej krwi, czopem śluzowym lub ropnym, kamieniem itp.; 4) od odruchu ze strony chorego narządu na nerki lub pęcherz moczowy. Właściwości bólów mogą być różne. Toteż w każdym przypadku bólu należy wyjaśnić jego siedzibę, promieniowanie, siłę i charakter oraz zachowanie się ogólnej ciepłoty ciała podczas bólu. Nadto należy w okresie poprzedzającym bóle i następowym zwrócić szczególną uwagę na zachowanie się moczu, mianowicie na ilość jego na raz i na dobę, barwę, przejrzystość, osad i częstość oddawania moczu, uwzględniając równocześnie ilość wypitych płynów. W chorobach nerek i miedniczek nerkowych bóle sadowią się zwykle w okolicy lędźwiowej w pobliżu kręgosłupa na poziomie ostatniego kręgu piersiowego i pierwszego kręgu lędźwiowego, nieraz jednak, zwłaszcza w gruźlicy nerek i w ostrym zapaleniu miedniczek nerkowych odczuwają je chorzy także w okolicy łonowej, zależnie od odruchu nerko- wo-pęcherzowego, a w kamicy nerkowej – czasami nawet po stronie drugiej nerki w następstwie odruchu nerkowo-nerkowego. Ostre bóle w kamicy nerkowej często rozpromieniają się z okolicy lędźwiowej wzdłuż moczowodu do pęcherza moczowego a nawet do żołędzi prącia, wzgl, do warg sromowych większych, czasami zaś jeszcze dalej, mianowicie wzdłuż przyśrodkowej powierzchni uda i goleni. W innych chorobach narządu moczowego takie rozpromieniane się ostrych bólów zdarza się rzadko. [hasła pokrewne: Bóle stawów, orteza stawu skokowego, Aminokwasy BCAA ]