Fizjoterapia

Czeste moczenie (pollakuria, pollakisuria, pollakiuria)

July 12th, 2016

Częste moczenie (pollakuria, pollakisuria, pollakiuria) wśród chorób narządu moczowego mogą wywoływać: 1) choroby nerek, mianowicie gruźlica, nieraz jako objaw wczesny, nawet bez zmian w pęcherzu moczowym, zależnie od odruchu nerkowo-pęcherzowego, a także przewlekłe rozlane zapalenie kłębków nerkowych w związku z nadmiernym moczeniem; 2) choroby miedniczek: kamica nerkowa i ,zapalenie miedniczki zależnie od odruchu nerkowo-pęcherzowego; 3) choroby moczowodów: kamica dolnej części moczowodu i In.; 4) choroby pęcherza moczowego: ostre zapalenie, gruźlica, polipy, nowotwory, kamica, nerwica, nadto zaleganie moczu wskutek powiększenia gruczołu krokowego (przerost, zapalenie, rak), zwężenia cewki moczowej itp. Samo powiększenie gruczołu krokowego nawet bez zalegania moczu może także wywołać częste moczenie na tle przekrwienia szyjki pęcherza. Częste moczenie mogą wywoływać także choroby innych narządów bez zmian chorobowych w narządzie moczowym. Spostrzega się je np. w przypadkach guzów macicy uciskających na pęcherz moczowy, w cukrzycy, w moczówce prostej, w chorobach rdzenia, przy wadach rozwojowych, np. utajonym rozszczepieniu kręgosłupa (spina bifida occulta). Zatrzymanie moczu (reteniio urinae) może być: 1) ostre i przewlekłe; 2) zupełne i niezupełne. Ostre zatrzymanie moczu powstaje nagle, przewlekłe – stopniowo- wśród coraz trudniejszego opróżniania się pęcherza. Zatrzymanie moczu. mogą wywoływać choroby narządu moczowego oraz innych narządów. I tak zupełne zatrzymanie moczu spostrzega się w niedrożności cewki moczowej wskutek zatkania kamieniem, skrzepem krwi, cząsteczką nowotworu itd., w przypadkach ucisku na szyjkę pęcherza, w chorobach rdzenia kręgowego i w nerwicach wegetatywnych. [hasła pokrewne: fizjoterapia warszawa, orteza stawu skokowego, kursy dla fizjoterapeutów ]