Fizjoterapia

Bóle towarzyszące chorobom nerek i miedniczek nerwowych

July 12th, 2016

Bóle towarzyszące chorobom nerek i miedniczek nerwowych mogą być tępe, rwące. Bóle o charakterze napadowym chorzy odczuwają w kamicy nerkowej i moczowodowej a także w przypadkach uwięźnięcia nerki opadniętej lub ostrego prze- gięcia moczowodu, mniej silne – w ostrym zapaleniu miedniczek nerkowych i w zawałach nerek. Dość silne bóle, lecz zwykle stałe, towarzyszą ostremu zapaleniu przynerkowemu i nowotworom złośliwym nerek. W gruźlicy nerek, w przewlekłym wodonerczu i w przewlekłym zapaleniu miedniczek nerkowych bóle są przeważnie stałe, ciągnące, ćmiące. W gruźlicy nerek mogą pojawiać się także napady gwałtownych bólów w okolicy lędźwiowej, jeżeli nastąpi nagłe zatkanie moczu skrzepem krwi po obfitym jej wylewie w nerce. W ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych, rzadziej w przewlekłym ich zapaleniu chorzy odczuwają czasami. także bóle w okolicy lędźwiowej, zależnie od rozciągnięcia torebki nerkowej. Bóle te są przeważnie tępe i stałe, znacznie rzadziej silne (tzw. qlomerulonephriiis dolo- rosa). Bóle towarzyszące chorobom nerek i miedniczek nerkowych wzmagają. się podczas ruchów chorego, kaszlu, głębokiego oddychania oraz oklepywania okolicy nerkowej. Nie każdy ból w okolicy lędźwiowej stoi w związku z chorobą nerkową. I tak bóle w tej okolicy mogą zależeć od postrzału (lumbago ), ostrego suchego zapalenia opłucnej, ropnia podprzeponowego i innych chorób. Nerczyca przebiega bez bólów w okolicy nerkowej. W chorobach pęcherza moczowego, zwłaszcza w gruźlicy i w przypadkach nowotworów złośliwych, chorzy mogą odczuwać bardzo silne bóle w okolicy spojenia łonowego. Stąd bóle rozchodzą się nieraz wzdłuż krocza, do odbytnicy, do ud itd. Przepełnienie pęcherza moczowego oraz ruch potęgują bóle. Prócz chorób pęcherza moczowego bóle w okolicy spojenia łonowego mogą być wywołane przez zapalenie guzów krwawniczych, rozpadliny odbytu, ostre zapalenie odbytnicy i inne choroby. Bóle w chorobach pęcherza moczowego stoją nieraz w związku w 0ddawaniem moczu. Bóle bezpośrednio przed oddawaniem moczu towarzyszą przeważnie chorobom przebiegającym z uszkodzeniem błony śluzowej dna pęcherza. Bóle, odczuwane w tym czasie, kiedy pierwsze krople moczu dostaną się do cewki moczowej, świadczą o stanie zapalnym cewki. Utrzymują się one zwykle przez cały czas oddawania moczu. Bóle pod koniec oddawania moczu, często o cechach kurczowych (clysuria), są znamienne. Bolom tym towarzyszy nieraz ból w końcowej części cewki moczowej (odruch pęcherzowo-cewkowy). [przypisy: fizjoterapia warszawa, orteza stawu skokowego, kursy dla fizjoterapeutów ]